دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

 عدم توسعه صنعت گردشگری در پهنه کم نظیر کوهستان ها و سواحل خزر در دو شهرستان رودسر و املش پیامد ناکارآمدی مدیران اجرایی در ادوار گذشته و حال بوده است.
اگر گردشگری شغل و یا صنعتی پردرآمد نام گرفته و ورود هر توریسم به کشور ۵ تا ۹ شغل پاک و با ارزش افزوده بسیارایجاد می کند، ناکار آمدی در این زمینه هم برآیندی از ناتوانی مدیران اجرایی دو شهرستان رودسر و املش با محوریت فرمانداران و نماینده های مردم آن در ادوار گذشته مجلس تاکنون بوده است .

نزدیکی کوه به دریا ، وجود باغ ها و مزارع با چشم اندازی خیره کننده در این دوشهرستان شامل باغ های فندق، گردو، گل گاوزبان، گیاهان دارویی، مرکبات، چای وکیوی و برنج از قابلیت های منحصر بفردی است که با یک بار سفر به این شهرستان ها  مشتری دائمی آن خواهید شد.
در این باره همین بس که آرمان حداد نامدارترین قله نورد گیلانی گفته است کوه های اشکورات رحیم آباد و املش در دنیا کم نظیر هستند .
این‌همه گواهی می دهد که مسئولان این شهرستان ها در فعال کردن صنعت گردشگری بسیار ناموفق بوده اند .
اینکه در بین شهرها و روستاهای گردش پذیر کشورمان نامی از شهرستان رودسر نباشد، نیز بیانگر فقدان راهبرد مدیران اجرایی در توسعه این صنعت ارزآور می باشد .
اگر به برخی شهرستان هایی چون سرعین و کندوان و غارعلی صدر و بسیاری از روستاهای گردشگر پذیر کشورمان نگاه کارشناسی داشته باشیم در میابیم که آنها از چنین ویژگی توامان نزدیکی کوه به دریا که برجسته ترین مزیت گردشگری در جهان است ، برخوردار نبوده اند .
 در کنار اینها ویژه های زراعی آن مناطق خشک  نیز قابل قیاس با شهرستان های رودسر و املش نیستند .
آن چیزی که در این نواحی مشهود است آنکه  اقامتگاهها و جاده های دسترسی در نواحی ای   چون کندوان در تبریز و سرعین در اردبیل بسیار مناسب است .
اما اگر شما در گیلان بخواهید در دو قدمی شهر شهر رحیم از قلعه تاریخی دوران حسن صبا یعنی قلعه گردن دیدن کنید حتی سه خوردو در پیرامون آن قابلیت پارک را ندارند.
 یا در ناحیه دیدنی دوآب سیاکلرود جاده ای باریک و بسیار ناهموار وجود دارد که سالانه هزاران گردشگر از سراسر کشور به آنجا میروند.
 یا در ناحیه بسیار گردش پذیر سموش رحیم آباد همه بستر های چشمه را روستاییان مسدود کرده اند و جاده دسترسی  به رودخانه وچشمه سموش نیز ‌بسیار تنگ و ناهموار است.
 یا برای ورود به چشمه دمکش در بخش چابکسر راه دسترسی آن نیز نامناسب است .
یا در سواحل دریا که فاصله آن با کوه از ۵۰۰ متر تا ۷ کیلومتر بیشتر نیست، هیچگونه امکانات تفریحی و استراحتگاهی وجود ندارد.
جالب است بدانید که تنها امکان بی نظیر شهرستان رودسر بواسطه تله کابین رامسر در دو قدمی شهر چابکسر است که همه‌ی مزیت آن ناخواسته به چابکسر رسیده  و در این سال ها این شهر درگردش پذیری هم دست بالا پیدا کرده است .
  البته مواهب تله کابین رامسر در استان مازندران بدون اینکه مدیران شهرستان های رودسر و املش کاری کرده باشند، کمی هم به شهرهای کلاچای و رودسر رسیده است .
با این همه اگر بخواهیم به راههای توسعه گردش پذیری در سواحل و کوهستان های املش و رودسر اشاره کنیم می توان از زیباسازی سواحل و توسعه استراحت گاهها و زمین های بازی و استخر های شنا در پشت سواحل ونیز آزاد سازی چشمه های سفید آب و آسمان رود و ایجاد راه دسترسی به قله عروس داماد و میلاش و حتی دهها ناحیه دیگر که هم پیاده راه امنی باشد و هم به ماندگاری بیشتر گردشگران بیانجامد، اقدام هایی را انجام دهیم .
در این رابطه مدیران دستگاههای اجرایی می توانند برای تجربه آموزی سری به کوهستان های سخت گذر کشورهای تایوان و چین  بزنند تا ببینند در کجاها و با چه روشی دارند پول پارو می کنند و ماندگاری گردشگران را هم سالانه تصمین کرده اند.
با این‌همه خاطرمان باشد که توسعه باید متوازن باشد بطوری که در فرایند توسعه گردشگری سایر حوزه هایی چون کشاورزی و زیست بوم استان دچار آسیب نشود .






عکس؛ پوریا فرجپور
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil